MotoPort Special

Je reis samenstellen

MotoPort Special

Highlights over the Highlands

Zelfs de mensen die daar zijn geweest zetten Schotland snel weer terug bovenaan hun lijstje. Het is gewoon een heel erg mooie plek om te zijn, onafscheidelijke vrienden te worden met je motor en de mystiek over je heen te laten komen. Na een reis door Schotland snap je dat de lokale bevolking – al dan niet onder invloed van een mooi glas whisky – verklaringen zoekt voor de bijzondere natuurverschijnselen.

De overtocht per DFDS cruiseferry

Dag 1 - De overtocht per DFDS cruiseferry

Geen stalen flat maar een luxe cruiseferry
Op naar Schotland dus! Met DFDS steken we de Noordzee over. We varen vanuit IJmuiden, en gaan om half zes van wal. Voor wie nog nooit op een cruiseferry van DFDS heeft gereisd, een kleine samenvatting: Dit is géén stalen flat waarop je moet wachten tot je er bent. Nee, in tegendeel: we bevinden ons op een waar varend hotel met alle luxe van dien. Er zijn verschillende restaurants, ruimtes voor avond- en nachtvertier, een bioscoop, een bar, noem maar op: je komt niets te kort. Na een avondje relaxen aan boord, kruipen we onder de wol. Een nette hut met douche & toilet, helemaal top. In de ochtend staat het ontbijtbuffet al voor ons klaar: dit doet niet onder voor een ontbijt in een hotel aan de wal! We zijn er bijna, dus nu snel ons motorpak aan, alles inpakken en op naar Schotland.
Newcastle - Dunkeld

Dag 2 - Newcastle - Dunkeld

Het links rijden went al snel!
Het links rijden went al snel, op de motor heb je natuurlijk het voordeel dat je stuur altijd aan de goede kant zit! Goed de borden en wegtekens volgen, dan blijkt die gevreesde rotonde gewoon een rotonde, langs de andere kant. Voordeel is, dat in Engeland, waar we op weg naar Schotland beginnen, alles duidelijk is aangegeven. Op de weg, maar ook langs de weg. De wegen zijn van asfalt, en net als in Nederland goed van kwaliteit. In het begin even lekker doortoeren tot we de rotondes en steden achter ons laten.

Onderweg zijn de vele tekenen van strijd tussen de Engelsen en Schotten goed te zien. We passeren verschillende Battlefields, en hebben vast een idee hoe hier gevochten werd om elke meter land: wij snappen dat wel, Schotland lijkt nu al de moeite waard. Steeds heuveliger wordt het, en stiller. Het kasteel van Otterburn, aan de rand van het Kielder Forest werd gebouwd om de Schotten al in 1086 tegen te houden. Een mooi moment om eventjes de benen te strekken.

Op de grens met Schotland heet een Schotse doedelzakspeler ons welkom. Natuurlijk gaan we met hem en onze motoren op de foto. Voor een kleine fooi - Engelse of Schotse ponden, het is hem om het even - lacht hij vriendelijk op ons eerste Schotse vakantiekiekje.

Dan passeren we Jedburgh. De ruïnes van de abdij torenen boven de stad uit. Jedburgh  Abbey is een goede plaats voor een koffie-met-gebakstop. Wanneer we Edinburgh bereiken, zien we in de verte al de eerste ijzeren cantilever brug die in 1890 over de Forth geopend werd. Het is een imposante spoorbrug, zo sterk dat hij een orkaan kan weerstaan. Dat gold niet voor de ernaast gebouwde autobrug. Die is na 20 jaar al aan een nieuwe versie toe.

We kunnen de verleiding niet weerstaan om even te gaan kijken bij “Scotland’s national motorsport center” in Knockhill – er ligt een race circuit. Wanneer er geen races zijn mag je alles bekijken en door de pits lopen. We voelen ons heuse coureurs op onze toerfietsen..

Dan rijden we verder naar het eerste hotel in Dunkeld. Aan de rivier liggen een aantal hotels, het was altijd al een belangrijke stop voor de reizigers naar The Highlands. Dat mensen hier gewend zijn om gasten te ontvangen is te merken: zeer gastvrij en vriendelijk worden we ontvangen. Ook door het harnas dat ons begroet op weg naar onze slaapkamer trouwens!

Rondrit vanuit Dunkeld

Dag 3 - Rondrit vanuit Dunkeld

Op bezoek bij Dalwhinnie
Na een goed Schots diner, een nachtje rust en een ‘harty Breakfast” gaan we op weg naar The Highlands. Al snel zien we het landschap ruiger worden.

We komen ook langs Balmoral, het buitenverblijf van Queen Elisabeth. Dat is niet het enige kasteel, we zien ook Congarf en Ruthven, stoere verdedigingswerken, op onze route. Ook bijzonder is het bruggetje in Carrbridge. Het verbond de begraafplaats met de kerk. Een mooi stukje werk uit 1717.

We kennen dit dorp voornamelijk van de slijterij, maar nu we er toch zijn… even bij Dalwhinnie een bezoek brengen aan de distilleerderij. Het is de hoogstgelegen distilleerderij van Schotland. Het stoken van Whisky kun je hier goed bekijken in een prachtige setting. De vele akkers in de omgeving zorgen voor de gewassen die de whisky hun speciale smaak geven, alsook het heldere en zuivere water. Nog een stokerij vind je in Pitlochry, Edradour. En dan naar het hotel: tijd om de whisky’s echt te gaan proeven zonder nog te hoeven rijden!

Aan het einde van de Duke's Pass keren we om en we doen hem gewoon nóg een keer!

MotoPort testteam
Rondrit vanuit Dunkeld

Dag 4 - Rondrit vanuit Dunkeld

Game of Thrones & the Quest for the holy grail
De volgende dag gaat de rondrit naar het westen. Het valt ons op dat er in deze streek meer dorpjes en kronkelende weggetjes zijn. Voorzichtig rijden we de schaamrand definitief van de nieuwe banden die we nog hadden laten monteren voor vertrek! In Aberfeldy is een distillery, Dewars, mocht je gisteren geen gelegenheid hebben gehad – of ze natuurlijk gewoon allemaal willen doen! Wij houden het even bij een foto’tje voor de deur deze keer. In The Trossachs nemen we natuurlijk de Duke’s Pass. Aan het einde keren we om en doen we hem gewoon nóg een keer. Wat heerlijk dat linkse sturen!

Natuurlijk zijn er kastelen, zoals Menzies en Doune. Wanneer we bij Doune stopt, komt het kasteel ons direct bekend voor. Hier werden de opnames gemaakt van Monty Python and the Holy Grail. Een klassieker al weer uit 1974… binnenkort de videoband weer eens afstoffen. Maar uit recenter werk: wellicht herkennen Game of Thrones fanaten dit kasteel als Winterfell?

Een andere bekende uit deze streek is Rob Roy. Deze veedief werd een belangrijke Schotse Vrijheidsstrijder. Waar je ook komt: om deze stoere Schot kun je niet heen. In de bar van het hotel ontmoeten we John en Andy, twee locals die bij het meubilair lijken te horen. We kletsen nog tot in de late uurtjes door over het prachtige landschap en alles wat we gezien hebben en eigenlijk nog zouden moeten gaan zien. Dat gaat dus nooit lukken in deze paar dagen, dus we komen hier beslist nog eens terug!
Dunkeld - Newcastle

Dag 5 - Dunkeld - Newcastle

Saltire cross: check, been there, done that
Dan is de terugrit al weer aangebroken. We passeren Stirling, waar vanaf de kasteeltoren de Saltire, het schuinkruis, als Schotse vlag werd aangenomen. Met behulp van Google en de uitleg van John hebben we de reden achter het witte kruis op de blauwe vlag van Schotland kunnen reproducren: Een legende zegt dat Angus MacFergus, Sint-Andreas als zijn beschermheilige nam nadat hij een Saltire zag verschijnen in de lucht, meteen na zijn overwinning bij Athelstaneford. In de tijd dat er nog geen vliegtuigen waren waren twee van die witte strepen in de lucht nog écht bijzonder… wij kopen gewoon een sticker om op onze koffer te plakken: check, been there, done that!

In Falkirk is het Falkirk Wheel te bezoeken. Het is een van de vele Britse “Milennium Projects”.  Een heel groot rad waar boten in kunnen varen, en omhoog gedraaid worden, brengen de boten naar de kanaaltjes die hoger liggen. Oorspronkelijk bedoeld voor de beroepsvaart, maar vaker door de toeristen gebruikt. Wel een heel fraai stukje ingenieurswerk om te zien.

Dat was Schotland! Door Noord-Engeland rijden we weer naar Newcastle. We hebben mens en motor goed kunnen uitproberen in Schotland. En, smaakt het naar meer? Ja. Hier gaan we beslist nog eens terug. We hebben  echt nog niet alles gezien daar…
Newcastle - IJmuiden per DFDS Seaways

Dag 6 - Newcastle - IJmuiden per DFDS Seaways

Sweet memories...
Aan boord van de ferry overdenken we de reis nog eens: dat was écht Schotland! We nemen er nog een biertje op, proost: en voor we het weten zijn we na een nachtje slapen weer terug in IJmuiden.

Zelf je reis verder samenstellen? Dat kan!

Je reis samenstellen

Laat je inspireren door andere rondreizen van Motoerit:

Schotland
9 dagen
The Atlantic Coast

Slinger langs de grillige Schotse kust: geniet van de prachtige vergezichten, bochtige wegen en geniet van de Schotse cultuur....

Engeland
5 dagen
Sussex & Kent

Deze reis neemt je mee naar de tuinen van Engeland. Tussen al dit prachtige groen bevindt zich echter ook nog heel wat industrieel erfgoed!...

Engeland
6 dagen
The Lake District

Dit gebied laat je prachtige meren zien, maar vergis je niet: ook verdraaid steile bergpassen!...

Motoerit Binnen 24 uur reactie
  Goedemiddag, waar kunnen wij je mee helpen?