Dit eigenzinnige eiland in de Ierse zee valt niet onder het Verenigd Koninkrijk maar is Brits Kroonbezit. Dit brengt een grote mate van autonomie met zich mee en bracht baron Raglan dhr. George Somerset op het idee om een race op het eiland te organiseren. In 1907 werd de ‘Isle of Man Tourist Trophy’ voor het eerst voor motoren gehouden. In eerste instantie opgezet om toeristen naar het eiland te trekken om op die manier geld te genereren voor de middenstand. Het afzetten van 60 kilometer aan openbare weg was de enige mogelijkheid, omdat er in die tijd nog geen permanente circuits aanwezig waren. De traditie zet zich nog altijd voort en is uitgeroeid tot een werkelijk unieke plek boordevol motorhistorie. Deze inventiviteit, gastvrijheid, laagdrempeligheid en passie voor alles wat met motoren te maken heeft, is wat deze bestemming echt de moeite maakt om te bezoeken.
Overtocht IJmuiden-Newcastle met DFDS. Overnachting aan boord.
Vanuit IJmuiden vaar je met DFDS naar Newcastle, Noord-Engeland. 's Avonds kan je een drankje drinken in één van de 4 bars, een gokje wagen in het casino of een film kijken in de bioscoop.
Newcastle - Newby Bridge. Ca. 185 of 220 km. 1 overnachting.
Maak je niet druk over het rijden aan de linker kant, hier wen je in een mum van tijd aan. Na de drukte van Newcastle met veel rotondes rijden we door het glooiende landschap van The Yorkshire Dales. Je bent dan wel onderweg naar the road racing capitol of the world, maar dan kunnen we net zo goed wat mooie bochten meepakken. Het heuvellandschap wordt steeds steiler als we in het Lake District aankomen. In het hotel is het weer genieten van een maaltijd en een goede pint van de lokale Ale.
Newby Bridge - Ramsey. Ca. 80 km. 3 overnachtingen.
Vandaag is het zo ver en maak je de overtocht vanuit Heyshamn naar Douglas. De havenstad Douglas is de hoofdstad van Isle of Man. Langs de boulevard is het contrast tussen de statige huizen uit de vorige eeuw en de nieuwste motoren direct te zien. Overigens rijdt hier ook nog de oudste paardentram ter wereld. Op weg naar Ramsey krijg je de eerste indrukken van dit prachtige eiland. Uiteraard kent deze stad ook een aantal gezellige pubs waar het s'avonds gezellig toeven is.
Een motorvakantie in Engeland is als op reis gaan naar een oude bekende. We rijden door het pittoreske landschap van ‘Midsummer Murders’ met Barnaby en toeren door Oxford met Inspector Morse. Motorrijden door Engeland is rijden over plattelandswegen tussen hoge hagen en stenen muurtjes, maar ook voor het betere stuurwerk kan je in Engeland terecht. Wat dacht je van de beruchte ‘Hardknott Pass’ met een stijgingspercentage tot wel 33%! Om alle indrukken van de routes op je in te laten werken is er de pub voor een pint en een maaltijd tussen de Engelse families. De schitterende ‘stately homes’ en kastelen waar eeuwen geschiedenis voelbaar zijn. De spiegelende meren, ruige klifkusten en eenzame heidevelden vormen een perfecte basis voor jouw volgende motorvakantie door Engeland.
Het rijden in Engeland gaat natuurlijk net even iets anders dan dat we in Nederland gewend zijn, maar wees gerust je bent hier binnen no-time aan gewend. We krijgen regelmatig de vraag of het moeilijk is om links te rijden en in de praktijk blijkt dat iedereen, vooral op een motor, het na de eerste dag al helemaal gewend is. Motorrijders hebben natuurlijk de mazzel dat het stuur altijd aan de goeie kant zit! Daarnaast worden de afstanden in Engeland aangegeven als mijlen in plaats van kilometers. Om een indruk te geven, de maximale snelheden in Engeland zijn als volgt:
- Binnen de bebouwde kom 30 mph (48 km/u)
- Buiten bebouwde kom 60 mph (96 km/u)
- Autosnelwegen 70 mph (112 km/u)
Als het goed is geeft jouw eigen navigatie toestel de maximum snelheid overigens gewoon in kilometers aan, wel zo makkelijk!
Engeland kent een zeer divers landschap. Van het heuvelachtige Borderlands tot het ruige berglandschap van de Yorkshire Dales of het bosrijke Peak District, in Engeland is er voor ieder wat wils.
In veel van deze landelijke gebieden rijd je over prachtige smalle wegen met talloze bochten. Deze wegen hebben soms lage stenen muurtjes of hoge heggen langs de kant van de weg. Het is werkelijk een ervaring op zich om over deze single tracks te rijden. Komt er een tegenligger aan? De Engelsen zijn hier zo aan gewend dat dit nooit tot problemen lijdt, iedereen geeft elkaar meer dan genoeg de ruimte om veilig te kunnen passeren. Het kwaliteit van het wegendek is soms iets minder dan bij ons in Nederland. De grotere doorgaande wegen zijn over het algemeen in goede staat, op de kleinere binnendoor wegen kan dit soms wat minder zijn maar nooit dermate slecht dat er een onveilige situatie ontstaat.
Engeland kent milde winters en koele zomers, maar zeker geen koude zomers. In de maanden april en mei beginnen de temperaturen op te lopen, om pas eind september of begin oktober langzaam af te nemen. In de maanden mei t/m september is de gemiddelde temperatuur overdag tussen de 16 en de 19 graden met een gemiddelde maximum temperatuur van +/- 21 graden. In de maanden juni t/m augustus heb je de minste kans op regen, maar ook in het voor en najaar kan het in Engeland flink zonnig zijn. Net als bij alle andere bestemmingen geld echter dat het verstandig is om regenkleding mee te nemen, of er voor te zorgen dat je motorpak waterdicht is.
Iedereen heeft er wel eens over gehoord, een Full English Breakfast. Gebakken eieren, spek, bonen, worstjes en toast. De Engelsen zijn er gek op, de meeste Nederlanders iets minder. De hotels in Engeland zijn zich hier van bewust en over het algemeen is er genoeg keuze tijdens het ontbijt in de hotels om uit te wijken naar andere opties.
In heel Engeland betalen ze met de Britse Pond. Op het moment van schrijven krijg je voor € 1,13 ongeveer 1 Britse Pond.
Daarnaast heeft Engeland een andere stekker dan wij in Europa. Engeland kent een 3 polige stekker. Vergeet daarom niet om een wereldstekker aan te schaffen voordat je naar Engeland gaat. Soms zijn deze in de verschillende hotels of aan boord bij DFDS ook te koop, maar zoals ze in Engeland zeggen: “Better safe than sorry!”
DFDS vaart dagelijks van IJmuiden naar Newcastle in Noord-Engeland. Aan boord van het MS King Seaways of het MS Princess Seaways kan je genieten van vele faciliteiten, zoals diverse bars en restaurants, nachtclub met live-entertainment, bioscoop en een uitgebreide shop. Voor de kleintjes is er een aparte kinderclub. De volgende ochtend na het ontbijt, meert het schip af in de haven van Newcastle. Newcastle is een uitstekend startpunt voor jouw motorvakantie in Noord-Engeland of Schotland (afstand Newcastle-Edinburgh ca. 180 km). Meer details
DFDS vaart dagelijks van IJmuiden naar Newcastle in Noord-Engeland. Aan boord van het MS King Seaways of het MS Princess Seaways kan je genieten van vele faciliteiten, zoals diverse bars en restaurants, nachtclub met live-entertainment, bioscoop en een uitgebreide shop. Voor de kleintjes is er een aparte kinderclub. De volgende ochtend na het ontbijt, meert het schip af in de haven van Newcastle. Newcastle is een uitstekend startpunt voor jouw motorvakantie in Noord-Engeland of Schotland (afstand Newcastle-Edinburgh ca. 180 km). Meer details
Inbegrepen
- Retourovertocht IJmuiden - Newcastle met DFDS
- Retourovertocht Isle of Man
- 2 overnachtingen aan boord in een binnenhut
- 5 overnachtingen in hotel o.b.v. logies/ontbijt
- GPS routes voor je navigatie
- Inbegrepen prijs overtocht Isle of Man gebaseerd op het laagst beschikbare tarief. Op het moment van boeken wordt de definitieve prijs bevestigd.
Niet inbegrepen
- Niet omschreven maaltijden
- Drankjes en andere uitgave van persoonlijke aard
- Reis- en of annuleringsverzekering
Extra voordeel
- Uitgebreid reispakket met reisinformatie
Klanten die deze reis gemaakt hebben, krijgen na thuiskomst het verzoek om de reis te beoordelen en hun ervaringen met ons te delen.